Financial Control van Projecten
Een tweedaagse training voor de financiële en niet financiële projectprofessional, die wil leren hoe projecten vanuit finance & control perspectief kunnen worden gestuurd zodat ze succesvol worden uitgevoerd. Dat wil zeggen: binnen de gestelde tijd, budget en kwaliteit.
Deze training wordt incompany gegeven. Het is ook mogelijk om de training te faciliteren in de vorm van kennisworkshops en rondetafelsessies. Neemt u alstublieft contact met mij op voor meer informatie en een prijsopgave.
Over deze training
De doelgroep van deze training betreft project/programmamanagers, project controllers, consultants en projectprofessionals.
Gestreefd wordt naar een divers samengestelde deelnemersgroep, met variëteit in achtergrond en ervaring. Het aantal deelnemers bedraagt maximaal 12 personen. De training wordt in de Nederlandse taal gegeven.
- Hoe wordt een project(organisatie) financieel aangestuurd.
- Wat zeggen en betekenen financiële meet- en stuurcijfers voor projecten.
- Hoe stel je business cases en calculaties financieel scherp.
- Hoe maak je de voortgang van projecten meetbaar en inzichtelijk m.b.v. dashboarding.
- Welke eisen moet je stellen aan de administratieve organisatie en de rapportage.
- Hoe stel je een set van KPI’s samen waarmee je kunt vaststellen of projecten daadwerkelijk de benefits leveren die beloofd zijn.
- Je weet wat finance & control voor projecten inhoudt en welke aspecten van controlling primair van belang zijn.
- Je begrijpt de essentiële financiële begrippen en gezondheidsratio’s voor projectorganisaties, zoals werkkapitaal en liquiditeit.
- Je bent in staat om business cases scherp te stellen, en weet op een voor iedereen duidelijke en begrijpelijke manier te communiceren waarom projecten worden gedaan, wat ze kosten en wat ze opleveren.
- Ook weet je hoe je de voortgang van projecten meetbaar maakt en welke eisen je moet stellen aan administratie en rapportage.
- Tot slot ben je in staat project KPI’s vast te stellen waarmee je kunt sturen dat projecten daadwerkelijk de benefits leveren die beloofd zijn (en waarom dat belangrijk is in het kader van oorzaak-gevolg), en hoe je daarin zorgt dat iedereen weet wat de eigen taak en verantwoordelijkheid is.
- De bouwstenen van finance & control voor projecten: business case/calculatie, voortgangsmonitoring, administratie/rapportage en benefits tracking.
- Essentiële financiële begrippen en gezondheidsratio’s voor projectorganisaties, zoals werkkapitaal en liquiditeit.
- Opzet, eigenaarschap en de ‘waarom’ vraag.
- Kwantificering, ordening en toewijzing van kosten en baten.
- Scenario analyse met aandacht voor de identificatie en kwalificatie van risico’s.
- Investeringscalculaties en analyses; kwantitatieve en kwalitatieve benadering.
- Documentatie/presentatie van een business case en benefits tracking.
Monitoring van projectvoortgang
- De kernaspecten van voortgangsmonitoring (tijd, geld, kwaliteit en scopebeheersing).
- De opzet van een “early warning & red flag systems”.
- Het belang van planning en de relevantie van een juist gekozen projectfasering.
- De earned value methode als meetinstrument,
- De inrichting van KPI-dashboards en het belang van prestatie- en reviewgesprekken.
- Inrichting van de projectadministratie.
- Het belang van eenduidige definities en tarieven.
- Gedrag van kosten gedurende het project.
- Budgettering en kostenbewaking,
- Waardering van projecten in de jaarrekening (onderhanden werk), werkkapitaalbeslag en cashmanagement.
- Data ontsluiting en effectief gebruik van business intelligence tooling.
Van training naar implementatie: hoe begin je?
De cursisten leren verbetergebieden binnen organisaties te identificeren, deze in hun eigen omgeving te herkennen en effectief aan de slag te gaan. Ze worden begeleid bij het opstellen van een eigen startdocument. Afhankelijk van de behoeften van de deelnemers kunnen de volgende thema’s aan bod komen:
- Inrichting van een KPI-dashboard in Power BI.
- Opzet van een “early warning & red flag system”.
- Analyse van een kwantitatieve én kwalitatieve investeringenselectie.
- Implementatie van een maandelijkse management review/bespreekstructuur.
- Verbeteringsvoorstel voor de ideale sturing op onderhandenwerk.
- Doorlichting financiële performance van een projecten BV.
- Ontwikkelen/analyseren van een business case voor een project.
De training wordt gegeven door Hans Rovers. Hans is geen traditionele docent, maar een actieve interim manager met uitstekende didactische vaardigheden en meer dan 30 jaar praktijkervaring in financieel management binnen diverse sectoren en omgevingen, waaronder vele projectorganisaties. Hans verzorgt al meer dan 20 jaar financiële trainingen voor opdrachtgevers in zowel de profit- als non-profitsector.
De training vindt plaats op opeenvolgende dagen, bij voorkeur in centraal Nederland, op een locatie met diner- en overnachtingsmogelijkheden. Beide dagen beginnen om 9.00 uur ’s ochtends en eindigen uiterlijk om 17.30 uur. Op de avond van de eerste dag is er een gezamenlijk diner voor de deelnemers.
Voor deze training wordt een bedrag per deelnemer in rekening gebracht. Dit bedrag is inclusief het standaard lesmateriaal, de voorbereiding en de beoordeling van gemaakte opdrachten door de trainer, evenals het diner op de eerste dag. Kosten voor overnachting zijn niet inbegrepen.
Wij raden aan om de training op maat te maken en af te stemmen op de specifieke situatie van de organisatie.