Hieronder vind je een overzicht van door Rovers Financieel Management uitgevoerde opdrachten. Vanwege het vertrouwelijke karakter zijn deze geanonimiseerd.

Bijzonder beheer in zwaar weer

Een bouwbedrijf kwam in bijzonder beheer terecht door het onverwachte faillissement van een aantal opdrachtgevers. Door het liquiditeitstekort konden leveranciers niet meer worden betaald en kwam de oplevering van projecten in gevaar.

RFM werd ingeschakeld om de organisatie tijdelijk financieel te leiden, stuurinformatie tools te implementeren, liquiditeitsproblemen op te lossen, en het vertrouwen van banken en leveranciers te herstellen.

Direct werd een wekelijkse liquiditeitsplanning ingevoerd, wat het broodnodige inzicht verschafte. De facturering werd vollediger, tijdiger en voorspelbaar. Betalingsregelingen met leveranciers werden overeengekomen en slepende debiteurendossiers opgelost. Het projectmanagement kreeg on-the-job training in werkkapitaalbeheer.

Het vertrouwen van de bank en leveranciers herstelde in zeer korte tijd. Binnen enkele maanden kwam het bedrijf weer in beheersbaar financieel vaarwater en verbeterde de rekening-courantpositie aanzienlijk. De bijzonderbeheersituatie werd beëindigd. Met de geïntroduceerde tools en getrainde managers kon het bedrijf weer vooruit kijken.

Een servicecontract met vele vraagtekens

Een serviceorganisatie stond voor de verlenging van een omvangrijk onderhoudscontract met een klant. Er was wederzijds onvrede over de huidige contractvoorwaarden en de vaststelling van prijzen en tarieven.

RFM werd op projectbasis gevraagd om de contractonderhandelingen namens de serviceorganisatie te begeleiden, de wederzijdse verbeterwensen te identificeren en deze te vertalen naar een nieuwe opzet van het contract.

In een serie workshops werden de bestaande contractvoorwaarden geëvalueerd en verbeterd, en nieuwe condities overeengekomen. Voor de vaststelling van prijzen en tarieven werd een nieuw open calculatiemodel ingevoerd.

Alle verbeterwensen werden grondig besproken en wederzijds geaccepteerd. Tot tevredenheid van zowel de serviceorganisatie als de klant werd het nieuwe contract op tijd getekend en geïmplementeerd, wat de basis legde voor een betere samenwerking in de toekomst.

Onduidelijke cijfers in Private Equity

Een facilitair bedrijf in handen van een private equity-investeerder bevond zich al jaren in een verliesgevende situatie, met veel onduidelijkheid over de prestatiecijfers. Dit vroeg om een onmiddellijke verbetering van de lokale financiële bedrijfsvoering.

RFM werd ingeschakeld om tijdelijk de financiële leiding over te nemen en de communicatie met het hoofdkantoor te verbeteren.

In korte tijd werd een gestructureerde communicatie met het hoofdkantoor opgezet. De financiële afdeling onderging noodzakelijke personele wijzigingen, wat resulteerde in een efficiënter personeelsbestand en verbeterde samenwerking met de business.

De communicatie met het hoofdkantoor verbeterde aanzienlijk, wat leidde tot meer inzicht in de werkelijke prestaties, verbeterpunten en risico’s. Deze verbeteringen droegen bij aan een betere bedrijfsresultaten en verhoogde voorspelbaarheid.

Kan die ERP-integratie niet een beetje sneller?

Na een overname moesten de ERP-systemen van twee bedrijven geïntegreerd worden, maar de integratie stagneerde door aanzienlijke verschillen in bedrijfsprocessen en werkwijzen, waardoor het realiseren van synergiën in gevaar kwam.

RFM werd op projectbasis gevraagd een integratieteam te mobiliseren, bestaande uit vertegenwoordigers van beide bedrijven, met de opdracht de integratie te versnellen en binnen de gestelde deadline op te leveren.

Na de mobilisatie van het integratieteam werden in een serie workshops de integratieprioriteiten vastgesteld. De integratie werd vervolgens in korte iteraties uitgevoerd, waarbij elke iteratie werd geëvalueerd.

De integratie werd tot tevredenheid van de opdrachtgever binnen de gestelde deadline opgeleverd, waardoor synergiën konden worden gerealiseerd. Door de toepassing van prioriteringstechnieken werd tevens inzicht verkregen in de vervolgstappen voor verdere optimalisatie.

Wat is het winstplan?

In een projectenorganisatie heerste al jaren een mineurstemming bij de DGA door de aanhoudende verliezen van een dochteronderneming. Er moest al jaren geld bij, dat vanuit de groep moest worden opgebracht.

RFM werd op projectbasis gevraagd de financiële en operationele prestaties van deze BV grondig door te lichten en te zoeken naar verbetermogelijkheden en de risico’s in kaart te brengen.

De doorlichting van de cijfers liet zien dat de BV aanzienlijk slechter presteerde dan vergelijkbare bedrijven in de branche. In een reeks werksessies met de directie en het lokale management werden de verbeterpunten geïdentificeerd en duidelijke afspraken gemaakt over het portfolio en de risico’s. Deze afspraken werden vastgelegd in een strak winstplan.

De uitvoering van het winstplan leidde tot winstgevende cijfers. Dit herstelde het vertrouwen van de DGA en gaf het lokale management nieuwe energie. De houding veranderde van reactief naar proactief.

Een inkoopcombinatie zonder stuurinformatie

Vier mkb-bedrijven vormden samen een inkoopcombinatie. Ze kwamen regelmatig bijeen, maar het ontbrak hen aan stuurinformatie om hun krachten echt te bundelen.

RFM werd op projectbasis gevraagd om een dashboard met de belangrijkste stuurcijfers en kengetallen op te zetten en deze per kwartaal te bespreken.

Het dashboard, dat draait op samengevoegde data van verschillende leveranciers in één datawarehouse, is opgezet in een business intelligence-omgeving (Power BI).

Het nieuwe dashboard zorgt voor veel meer scherpte op inkoopprijzen en draagt daarmee bij aan betere contractonderhandelingen. Bovendien kan er beter worden gestuurd op de realisatie en declaratie van inkoopbonussen.

Waarom maak ik winst?

Kun jij een rommelige administratie inzichtelijk maken? Zo luidde de vraag van de DGA van een mkb-bedrijf. Het bedrijf maakte al jaren bescheiden winst, maar het was onduidelijk waar die winst precies vandaan kwam en hoe deze kon worden verbeterd.

De vraag achter deze vraag was natuurlijk het opzetten van een managementdashboard met de belangrijkste stuurcijfers en kengetallen, als basis voor een periodieke bespreking met de DGA.

Er werd een analyse van de afgelopen twee jaren gemaakt, gebaseerd op de principes van activity based costing. Hiermee konden de belangrijkste kosten- en omzetdrivers worden blootgelegd. Vervolgens werden enkele fundamentele verbeteringen in de projectadministratie doorgevoerd om tussentijdse resultaatbepaling te vergemakkelijken.

De nieuwe periodieke informatievoorziening zorgde voor inzicht in de opbouw van het resultaat en gaf de onderneming grip op de tussentijdse resultaten en de sturing daarop.

Kan ik nu eindelijk mijn cijfers krijgen?

Je hoort opdrachtgevers nog weleens klagen over de gebrekkige stuurinformatie die uit de ERP-systemen komt. De gegevens zijn er vaak wel, maar worden niet op de juiste manier vastgelegd of ontsloten. Dit was ook het geval bij dit bedrijf.

RFM werd op projectbasis gevraagd om een structureel einde te maken aan de gebrekkige informatievoorziening en te zorgen voor geautomatiseerde stuurinformatie.

Dit werd aangepakt door middel van de implementatie van Power BI. Voorafgaand hieraan werden de belangrijkste tekortkomingen in de vastleggingen in het ERP-systeem aangepakt en werd het gewenste datamodel bepaald. Vervolgens werd het Power BI-systeem gekoppeld aan het ERP-systeem. Het inrichten van de dashboards, in overleg tussen Finance en de business, verliep daarna soepel.

Het BI-systeem is bedrijfsbreed geïmplementeerd en wordt gebruikt door het MT en direct reports als ondersteuning bij prestatiegesprekken en winstgevendheidsanalyses.

Kan de afdeling Finance meer toegevoegde waarde leveren?

Bij een projectorganisatie bestond ontevredenheid over de rol en bijdrage van de financiële afdeling. Het bedrijf had net een nieuwe controller aangetrokken, maar dit leidde nog niet tot de gewenste verbeteringen. De taakverdeling en rapporteringslijnen waren uitermate onduidelijk.

RFM werd op interim-basis gevraagd om ervoor te zorgen dat de verantwoordelijkheden op de afdeling Finance goed werden belegd bij de medewerkers en dat de afdeling efficiënt ging functioneren.

Door middel van een quick scan werden de taken en verantwoordelijkheden in kaart gebracht, waarbij een helder onderscheid werd gemaakt tussen accounting- en controllingtaken en een scheiding tussen beleids- en uitvoerende taken. Vervolgens werden de taken en verantwoordelijkheden toebedeeld aan de medewerkers.

Door de nieuwe taakverdeling werd duidelijk wie wat moest doen en waar de verantwoordelijkheden lagen. De nieuwe controller kon zich hierdoor beter richten op zijn kerntaken, wat leidde tot een verbetering van de toegevoegde waarde van de afdeling Finance in de organisatie.

Hoe komen mijn projecten in control?

Een projectorganisatie was ontevreden over de monitoring van de voortgang van haar projecten. Regelmatige projectbesprekingen ontbraken en de maandcijfers waren grillig door een onduidelijke onderhanden werk waardering. Hierdoor ontbrak een goedkeurende accountantsverklaring over de jaarcijfers.

RFM werd op projectbasis gevraagd om de monitoring van de projectvoortgang te verbeteren, een standaard managementproces te implementeren en een eenduidige wijze van onderhanden werk waardering in te voeren.

Dit werd aangepakt door de implementatie van de POC-methode (Percentage of Completion). Tegelijkertijd werden maandelijkse projectreviews ingevoerd, waarbij de actuele eindverwachting van het project van maand tot maand werd gemonitord ten opzichte van de basiscalculatie.

De nieuwe, consistente waarderingsmethode, gecombineerd met de maandelijkse managementreviews, zorgde voor een betere voorspelbaarheid van projectresultaten en betrouwbare financiële cijfers. De accountant heeft inmiddels een goedkeurende verklaring afgegeven.

Hoe staat de Coöperatie er voor?

Vier goede doelen hebben hun fondsenwervingsactiviteiten samengebracht in een coöperatie om efficiënter en effectiever te werken. Ze vroegen zich af hoe ze  meer inzicht konden krijgen in de huidige en toekomstige financiële prestaties van de nieuwe coöperatie.

RFM werd gevraagd een oplossing te vinden hoe de coöperatie financieel onder controle gehouden kon worden, aangezien de financiën van meerdere organisaties nu samenkwamen.

In antwoord hierop werd een financieel forecasting model ontwikkeld dat rekening hield met de specifieke behoeften van de coöperatie. Dit model bevatte zowel financiële als niet-financiële KPI’s, waardoor er een breed overzicht ontstond van de prestaties van de coöperatie.

Met dit model hebben de leden van de coöperatie nu een veel beter inzicht in hun financiële situatie. Ze kunnen zowel terug- als vooruitkijken en strategisch plannen, waardoor ze beter voorbereid zijn op toekomstige uitdagingen en mogelijkheden.

Betrouwbare partner in crime

Een DGA had een aantrekkelijk bod ontvangen voor de verkoop van zijn bedrijf. Voordat de verkoop definitief kon worden afgerond, moest er echter een grondig due diligence-onderzoek worden uitgevoerd door de kopende partij.

De DGA had behoefte aan een betrouwbare partner om het due diligence-proces te begeleiden en te zorgen voor volledige transparantie en inzichtelijkheid in de financiële prestaties van zijn bedrijf over de afgelopen drie jaren.

Het due diligence-onderzoek werd geleid door RFM. RFM analyseerde de financiële gegevens grondig en zorgde ervoor dat alle relevante detailinformatie, zoals klantrelaties, projectprestaties en servicehistorie, duidelijk en volledig werd gedocumenteerd en gepresenteerd. RFM werkte nauw samen met zowel de DGA als de kopende partij om ervoor te zorgen dat het onderzoek soepel verliep en aan alle verwachtingen voldeed.

Het due diligence-proces verliep vlot. De transparante en gedetailleerde presentatie van de financiële prestaties en onderliggende informatie zorgde ervoor dat de kopende partij met vertrouwen verderging met de transactie. Dit leidde uiteindelijk tot een succesvolle afronding van de verkoop van het bedrijf, waarbij de DGA tevreden terugkeek op het proces en de samenwerking met RFM.

Rovers Financieel Management heeft gewerkt voor

Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management
Referentie | Rovers Financieel Management